
TELEVISION QUARTERLY

23

 

CBS, which this year celebrates the 
40th anniversary of 60 Minutes, has 
won the newsmagazine battle begun in 
the late 1960s. But 60 Minutes wasn’t the 
first program to blend serious journalism 
with culture reporting and whimsy. NBC 
broke ground in the magazine field years 
before Don Hewitt & Co. introduced 
their iconic ticking stopwatch.

P icture Mike Wallace on his 
familiar 60 Minutes perch 
setting up this story: “In 1948 
the Russians sent Colonel 

Rudolph Ivanovitch Abel to work in 
New York City. He got in by way of 
Canada with a fake passport, rented a 
one-room studio in Brooklyn for $35 
a month, and pretended to work as 
an artist, but actually he was the top 
Russian spy in the United States.”

Or think of Ed Bradley announcing 
this tease: “On February 27, 1961, the 
Russians formally announced that 
they invented jazz music. That was 
not their most important lie, but it 
may have been their biggest.” 

Or imagine this Morley Safer 
promo: “If seeing a Broadway show is 

one of life’s pleasures, putting one on 
is a clear agony.” 

It’s easy to envision these stories on 
60 Minutes, but in fact they were all 
reported years before the 1968 debut 
of CBS’s historic program by David 
Brinkley of NBC News. These and other 
stories aired in a weekly newsmagazine 
entitled David Brinkley’s Journal that 
started making waves October 11, 
1961—seven years before 60 Minutes.
David Brinkley’s Journal was nurtured 
to life in summer 1961 by Julian 
Goodman, Vice President of NBC News 
and Public Affairs. Its prototype was 
Brinkley’s Our Man series, produced 
by Reuven Frank. “Our Man in the 
Mediterranean” was a May 17, 1959 
installment of Kaleidoscope (hosted by 
Charles Van Doren of quiz-show fame). 
Reuven Frank told the Washington 
Post the concept was an “untried form 
for television in which travel will serve 
as a stimulus and background for 
Brinkley’s commentary.” 

Brinkley liked the Our Man format 
and the time was right for journalism 
experiments at NBC. Robert Kintner, 
fired by ABC and hired by NBC in 

They Beat the Clock–
NBC’s Innovative 
Newsmagazine,  

David Brinkley’s Journal 
(1961-63)

By Thomas A. Mascaro



TELEVISION QUARTERLY

24

1956, became NBC president in 1958. 
He quickly challenged his chief rival 
through the dictum “CBS plus 30”—
NBC would exceed by thirty minutes 
whatever CBS News produced.

NBC was also eager to capitalize on 
the popularity of their nightly news 
duo. Chet Huntley and David Brinkley 
had charmed viewers of the 1956 
political conventions, so NBC News 
put them together on The Huntley-
Brinkley Report, with Huntley reporting 
from New York and Brinkley from 
Washington.

NBC wanted more news presence 
during prime time. Huntley already 
had his own program, Outlook, which 
started in 1956 and evolved into Chet 
Huntley Reporting in 1958. They could 
simply move CHR to prime time. 
Brinkley was another matter. 

NBC sent Julian Goodman down 
to Washington to work out a plan. 
Goodman was a veteran newsman and 
close friend of David Brinkley. He was 
hired by WRC as a news writer in June 
1945. Brinkley, an NBC Radio news 
writer since 1943, was his supervisor. 
When Brinkley left the night news desk, 
Goodman stepped into his position. 

He advanced through editorial and 
managerial roles in radio-TV news 
and was promoted and moved to New 
York in July 1959 as Director of News 
and Public Affairs. In January 1961, 
Goodman was elected Vice President, 
NBC News and Public Affairs, 
reporting to Executive Vice President 
Bill McAndrew.

Brinkley and Goodman developed 
a plan for television’s first prime-time 
news “column,” a series of shorter, 
eclectic versions of the Our Man 
concept to be written and hosted by 
David Brinkley. They considered 
titles and agreed on the host’s choice, 
“David Brinkley’s Journal.”

Goodman pitched the idea to 
McAndrew, who liked it. They took 
it to Kintner. He liked it. Goodman 
had his green light with one major 
complication—Brinkley didn’t like 
New York and wouldn’t leave his home 
in Washington, D. C.

Goodman decided to staff the 
production unit at the NBC Washington 
Bureau on Nebraska Ave. in the District 
of Columbia, NW, in a new building 
dedicated by President Eisenhower 
on May 22, 1958—the same year 

From the left: Ted Yates, David Brinkley and Stuart Schulberg  
on the set of  David Brinley’s Journal.

Ph
o

to
:  

C
o

u
rt

es
y 

o
f S

an
d

ra
 S

ch
u

lb
er

g



TELEVISION QUARTERLY

25

Kintner became NBC President and 
the network began its run at television 
news dominance.

Goodman had a host, a title, and 
target date for the premier—the fall 
season 1961. He needed a producer 
and a crew that could develop weekly 
reports shot “in living color” on film, 
when in walks a strapping 30-year-old 
Wyoming cowboy in a dirty rumpled 
trench coat—Frederick Langdon Yates. 

“Ted” Yates was a rising star in 
television news. He hailed from 
Sheridan, Wyoming. He briefly 
attended the University of Virginia 
then became a writer for the coffee-chat 
program hosted by Tex McCrary and 
his beautiful wife, Jinx Falkenburg. 

Yates was a Marine combat 
correspondent during the Korean War, 
an NBC White House correspondent 
and show producer, and then he went 
back to Tex and Jinx.

Around this same time, Ted met 
Mike Wallace through a mutual friend, 
Ted Cott. Cott was developing the first 
30-minute local newscast for Dumont’s 
Channel 5 in New York. In addition to 
Yates and Wallace, Cott’s staff included 
Bill Kobin, Sandy Socolow, and a smart 
young production assistant named 
Marlene Sanders.

Yates and Wallace became close 
friends and collaborators on an 
aggressive kind of news program 
called Night Beat. Washington Post TV 
Critic Lawrence Laurent remembers 
Yates knew how to produce engaging 
television. In preparing guests, the field 
researcher would first ask whether there 
was anything the guest did not want to 
talk about. At show time, that would be 
Wallace’s first question.

The aggressive Night Beat style 
evolved into the signature “Mike 
Wallace interview” and attracted 

media attention. So when Yates walked 
into Goodman’s office, his reputation 
preceded him. Ted made his pitch to 
fund a project for Tex and Jinx. “Forget 
about that,” Goodman said, “I want to 
offer you the best job in television.”

NBC hired Yates in May 1961, 
the month FCC Chairman Newton 
N. Minow called television a “vast 
wasteland.” Fallout from the Quiz-Show 

Scandal plus Minow’s challenge helped 
motivate an increase in news programs, 
like David Brinkley’s Journal.

Yates was primarily a studio 
producer. DBJ would require field 
shooting on film, not Ted’s strong suit. 
His first act was to hire an accomplished 
documentary filmmaker and fellow 
Marine, Stuart Schulberg, writer Budd 
Schulberg‘s younger brother.. 

Stuart Schulberg led documentary 
film units for the Office of Strategic 
Services (OSS) during WWII, the Office 
of Military Government, U. S. (OMGUS) 
during the Berlin occupation, and later 

Julian Goodman, who as NBC’s head of  
news and public affairs, helped develop  

David Brinkley’s Journal.



TELEVISION QUARTERLY

26

the Marshall Plan Paris Film Unit. 
To bolster their filmmaking talent, 

Yates hired Robert Asman away from 
Burton “Bud” Benjamin’s historical 
documentary on CBS, The Twentieth 
Century.

Robert Doyle, who produced 
conventions, Congressional hearings, 
and other Capitol events, was named 
Director of DBJ. On August 4, two 
months from air, Doyle explained his 
set-design motif in a memo to Yates: 
“The Brinkley set must have intimacy, 
character and the personality of 
Brinkley. It will be a warm set with color 
and quality—simply a room where you 
might expect to find Brinkley.”

Doyle drew up camera plots and 
sketches for the set, to be constructed 
of materials from the two major 
sponsors, Pittsburgh Plate Glass and 
the Douglas Fir Plywood Association. 
To reinforce the image of Brinkley as a 
TV columnist, Doyle charged the crew 
to find a large roll-top desk—“ornate 
enough to be interesting.” 

As productions evolved, staff 
expanded. Schulberg told Yates about a 
film editor he’d met in Europe, a dashing 
Frenchman named Georges Klotz, 
who took in Desmond McElroy as his 
apprentice. Cornell graduate Judy Bird 
Williams (now Judy Bird), was hired as 
a researcher and field producer. Gail 
Surface was the unit secretary; Carl 
Robinson the unit manager. 

Robert F. Rogers was a former Army 
captain who “got the Hemingway 
bug” and sent writing samples to Ad 
Schulberg’s agency. Ad told her son 
Stuart of this promising scribe and Yates 
hired Rogers as a writer and associate 
producer.

Although Yates and Schulberg were 
co-producers, Ted was first among 
equals. On September 1 he wrote to 
Julian Goodman outlining the first 
five programs: organized crime and 
American eyesores; Russian espionage 
and Europe’s newest art movement; 
conservatism on college campuses 
and Soviet civil defense; cowboys and 

Photo:  Courtesy of Mr. Asman

David Brinkley (center) and Robert Asman (far right) in 1962.



TELEVISION QUARTERLY

27

Indians; Cocoa Beach, outside Cape 
Canaveral, and a story about humorous 
TV commercials.

Yates also outlined a gamut of future 
topics—the Lindbergh kidnapping, 
British Guiana, Cambodia, the Peace 
Corps, French rock ’n’ roll, the biography 
of a tenement.

Despite the esprit de corps fueling the 
NBC-Washington unit, the productions 
weren’t all rosy. Nothing raises sparks 
like the clash of egos or outsiders 
criticizing someone’s hometown. The 
wry, witty host was part lightning rod, 
part flint against steel.

David Brinkley was in essence a 
writer, a talent often accompanied by 
self-absorption, if not self-centeredness. 
Writers agonize over word choices, 
which leads to sensitivity. And although 
delivery is important, for writers, 
meaning trumps performance.

Brinkley did not like retakes. If 
a director thought Brinkley might 
improve his delivery through another 
take, Brinkley would want to know what 
was “wrong.” No one wanted to suggest 
it was David’s delivery, so the director 
would often attribute the problem to a 
crew mistake or machine glitch.

B rinkley didn’t like set-ups either, 
which quickly put him in conflict 
with Stuart Schulberg. The Cocoa 
Beach story focused on cheesy 

establishments catering to space-shot 
spectators around interview, Brinkley 
started to leave the site, his fair complexion 
baking under Florida’s hot sun. 

Schulberg called Brinkley back 
to shoot the reverse angle questions 
for the interview. An argument 
erupted. Brinkley accused Schulberg 
of employing the “Hollywood” tactics 
of his movie mogul father, B. P. 
Schulberg. Stuart held his ground, 
which earned the respect of the crew, 

and Brinkley consented to continue 
filming. Weeks later, when he saw the 
finished piece, he realized Schulberg’s 
motives and apologized. 

The premiere was pushed to October 
11. The opening segment signaled the 
editorial courage of David Brinkley’s 
Journal. “Good evening,” Brinkley 
began. “If all of us who live in this 
country and love it and admire its 
beauty would stop taking it for granted 
long enough really to look at it, we’d see 
what we are doing to it.”

While viewers heard the strains 
of “America the Beautiful,” they saw 
America’s eyesores—polluted rivers, 
dirty streets, billboards, slums, litter and 
garbage dumps. This was during the 
year before Rachel Carson awakened the 
environmental movement with her book 
Silent Spring (1962) and nearly a decade 
before the first Earth Day in 1970.

Brinkley then hinted at NBC’s 
motivation for airing a documentary-
style magazine in prime time: “This is 
a new television program for adults. 
We will not give away any washing 
machines, nor play any games in the 
studio. We will try each week to find 
something worth a half hour of your 
time and ours.” 

In the NBC release for the premier 
of David Brinkley’s Journal, Yates had 
explained the Cocoa Beach angle. Before 
a rocket launch from Cape Canaveral, 
Cocoa Beach devolves into “a tribal 
ritual dedicated to the gentries of the 
cape,” complete with bongo players, 
bikini-clad Limbo dancers and a horde 
of picnickers awaiting blast-off.

In the program, Brinkley called it 
the expensively gaudy side effects of 
the space age: “A few years ago [Cocoa 
Beach] had one wooden shack selling 
bait and sandwiches, no money, few 
people, many snakes. Now, with 



TELEVISION QUARTERLY

28

Canaveral there it has money, traffic 
jams, jazzy motels, many dedicated 
people and some who are not.”

Brinkley segued to the final segment 
by coupling the splashdown of astronaut 
Gus Grissom to editorial blather in the 
London Penny Press about human 
spaceflight being “foolhardy and 
unnecessary.” Should Americans care, 
Brinkley asked.

T he die was cast. David Brinkley’s 
Journal meant to flick the 
comfortable. The Post’s Lawrence 
Laurent called it “superbly edited” 

and “chock-full of shockers”: “With all its 
high-quality preparation and technical 
excellence, the program is still a mirror 
to the Brinkley personality. This is an 
astringent mixture of wit, acerbity and 
horse sense.”

Some Cocoa Beach residents didn’t 
much care for Brinkley’s report, though, 
and protests and praise became familiar 
echoes after David Brinkley’s Journal 
installments.

As much as DBJ was designed 
around Brinkley, the series was a 
palette for producers’ specialties. Stuart 
Schulberg was an expert on European 
affairs. This led to reports on expatriates 
living in Paris, London tattoo parlors, 
British gambling and race problems and 
Algerian refugees. He took a liking to 
Haiti and produced two segments there. 

One of the more interesting topics 
was researched by Judy Bird on her 
first field trip. Mound Bayou was an 
all-black town in the Mississippi Delta 
purchased in 1887 by former slaves 
Isaiah T. Montgomery and B. D. Green. 
Residents were celebrating Mound 
Bayou’s 75th anniversary. 

Bird discovered a ramshackle place 
where everything was broken down 
and unpainted and a climate that was 
sickly hot. The surrounding white 

communities did everything possible 
to hamper the town and prove blacks 
unable to manage. Bird’s research, 
though, revealed fortitude and resilience 
among Mound Bayou residents. 

The locals were guarded about this 
young researcher and pending arrival 
of a Washington, D. C. film crew. Just 
as Judy started to gain the trust of the 
people, she was summoned by the 
sheriff. The Mound Bayou lawman sat 
stabbing an awl into his wooden desk 
while he quizzed this “Yankee” about 
whether NBC was there “to stir things 
up.” Bird assured the constable Brinkley 
had no desire to change anything—just 
to document the celebration. The 
result was a quaint piece of Americana 
Brinkley liked very much.

George Freedland, another Marshall 
Plan acquaintance of Schulberg, 
directed several programs on India and 
Asia. Bob Rogers was assigned to South 
and Central America and a story on the 
Peace Corps (Journal segments later 
developed into long-form documentary 
treatments by Rogers and Yates). 

Westerners and free spirits could also 
take heart with Ted Yates in the saddle. 
The story “Cowboys” aired in the 
first month and featured the modern 
American rancher and his peculiar 
attitudes about work and play, security 
and freedom and television Westerns.

Another memorable program featured 
an interview with Teamsters Union boss 
Jimmy Hoffa. Unit manager Carl Robinson 
needed a second camera and phoned an 
old friend, cinematographer Richard 
“Jim” Norling. Norling jumped at the 
chance and won a lifelong friendship with 
Yates and Rogers and a notable career as a 
free-lance filmmaker. David Brinkley’s 
Journal won the most coveted prize in 
television news—attention was paid, 
much of it favorable, or unfavorable for 



TELEVISION QUARTERLY

29

desirable reasons.
The second installment, “Maybe 

Crime Does Pay,” was about members 
of organized crime living in Grosse 
Pointe, Michigan. During shooting, 
an angry mob surrounded the station 
wagon holding the NBC film crew. 
They smashed a window; Yates and his 
cameraman suffered cuts from broken 
glass. Not to be deterred, Yates hired 
a helicopter to film a fly-over of the 
luxurious homes.

That program also presented an 
interview with Brinkley’s friend, Robert 
F. Kennedy. Kennedy was on a mission to 
prosecute members of organized crime. 
The Attorney General explained how 
the underworld penetrated legitimate 
businesses and derived immense 
economic power from the two-dollar 
bet placed with local bookies.

Brinkley zinged the Grosse Pointe 
police for failing to make any arrests 
after the assault of his crew (although 
Yates had filed no charges). Two 
months later, Anthony J. Tocco 
brought a $300,000 defamation suit 
against NBC and Pittsburgh Plate 
Glass claiming he, his wife, and their 
four children had been “held up to 
public hatred, shame, contempt, 
ridicule and disgrace” by the report. 
(The suit was settled out of court.)

A few weeks later, Brinkley focused 
the Journal on slum landlords in New 
York City, telling viewers how to get 
rich: “Go into a big American city, buy 
some grimy tenement in the slums, 
leave it grimy, don’t spend a nickel on 
it, pack it with tenants, and then relax, 
because the local and federal tax laws 
will guarantee a tremendous profit.”

Viewers saw a building at 311 E. 100th 
St. built in 1904, the kind of place that 
was supposed to put an end to slums. 
Twenty-five landlords later, the address 

housed 139 tenants. Brinkley explained 
in his clipped cadence: “fifty-five adults 
and eighty-four children, mostly Puerto 
Ricans. They generally are not educated, 
speak not much English, and so are not 
able to earn much and are drawn here 
by the low rents,” $44.83 per month.

An inspector could find 50 code 
violations “in half an hour, but somehow 
he almost never does and the building 
slowly disintegrates, as it has for 57 
years, turning out enormous profits 
every year.” The city absorbs economic 
and social losses—narcotics violations, 
burglaries, homicides, an infant falling 
from a fire escape.

Brinkley stopped short of an Edward 
R. Murrow-Harvest of Shame call to 
action: “Any discussion of a social 
problem usually gets around to blaming 
it on public apathy. That is not true here. 
We elect people to do these things but 
they don’t do them. City governments 

continue putting low taxes on slum 
property, even though they make a lot 
of money. . . . the law guarantees a profit 
and gives the slum owner a free ride on 
the public’s back.”

A pretty good piece of reporting—
unless you happened to be the owner 
who had just been called a “slum lord.” 
Unit Manager Arthur White remembers 
the owner was incensed by the label and 
initiated a long series of legal actions 
against the report.

By far the most attention directed at 
David Brinkley’s Journal followed the 
1962-63 season premier, “The Great 
Highway Robbery.” 

President Eisenhower was the prime 

“Never have so many 
thieves had the chance to 
steal so much from  
so many.”



TELEVISION QUARTERLY

30

mover behind the interstate highway 
system. In May 1954 he called America’s 
road system “obsolete” and promoted a 
“grand plan” for highway construction 
totaling $50 billion. The President 
signed the Federal-Aid Highway Act of 
1956 on July 29, 1956 to reduce traffic 
deaths, driving time and facilitate 
transportation during emergencies.  
With federal money flowing at a rate of 
90 cents for every dime chipped in by 
the states, the nation’s cement mixers 
started pouring roads at a record pace. 
National highways, however, quickly 
became local issues. 

In February 1962, Jack Anderson 
published a feature in Parade, “The 
Great Highway Robbery,” and quoted 
Rep. John Blatnik, head of the Special 
Subcommittee on the Federal-Aid 
Highway Program: “Corruption 
permeates the highway program . . .” 

Yates and Brinkley set out in early 
1962 to show what was happening in 
local neighborhoods. Brinkley wrote 
to a friend a week before the October 
1 broadcast and anticipated the furor: 
“Soon after we’re off the air, there will be 
charges we have exaggerated, have taken 
a few ‘isolated incidents’ and magnified 
them in such a way as to reflect on the 
whole highway industry. Well, the fact 
is we can’t tell one hundredth of it.”

What they did show was pretty rotten. 
“Never have so many thieves had the 
chance to steal so much from so many,” 
Brinkley said to start the hour-long 
season opener. Then he summarized 
the scope of the problem: Congressional 
investigations in five states, General 
Accounting Office investigations of land 
purchases for rights-of-way in 22 states, 
FBI reports of price fixing, shakedowns 
and bribery; 13 state investigations—
“a picture of sloppiness at best and 
downright stealing at worst.”

Contractors sent engineers cash, 
building materials for personal homes, 
turkeys and whiskey. Construction 
was shoddy. Thirty-nine of 40 bridge 
spans over Tampa Bay failed to meet 
specifications.  Builders used salt water 
from the bay instead of fresh water.

Brinkley challenged Rex M. 
Whitton, President Kennedy’s choice 
as Federal Highway Administrator: “Is 
the philosophy here in the Bureau [of 
Public Roads] that the road building is 
up to the states and that your job mainly 
is to mail out the checks?”

Brinkley asked whether Whitton 
had found more stealing? “More 
irregularities,” Whitton replied.  
“Nobody wants to use the word 
stealing, for some reason,” Brinkley 
said. “Well it’s a sin to steal,” 
Whitton concluded, “and most of us 
are against sin.”

After presenting his case, Brinkley 
served up what audiences enjoyed most, 
his plain-spoken candor: “No doubt 
Mr. Whitton is against sin, and so, no 
doubt, is the Bureau of Public Roads. 
We have no evidence anyone there has 
even taken a ham from a contractor. 
But there is plenty of evidence, a little 
of which you have seen, that the Bureau 
is inadequate.”

The backlash started as soon as 
Brinkley signed off. Ohio Public 
Highways Director, Michael DiSalle, 
telegraphed Whitton: “LAST EVENING 
I WITNESSED AN APPALLING 
EXAMPLE OF DELIBERATE AND 
MALICIOUS DISTORTION OF 
TRUTH IN THE REFERENCE TO 
OHIO ROADBUILDING IN THE 
POLITICALLY MOTIVATED DAVID 
BRINKLEY TV JOURNAL . . .” 

Whitton telegraphed Robert 
Sarnoff, President of RCA, 
complaining Brinkley misled the 



TELEVISION QUARTERLY

31

public by blurring the distinction 
between federal oversight and state 
projects; for omissions, such as a 
“road to nowhere” being a work in 
progress; for incorrectly reporting 
on FBI investigations; and especially 
for omitting constructive efforts by 
the Bureau. Whitton issued a six-page, 
point-by-point critique along with a 
lengthy press release, which was picked 
up nationally by The New York Times.

Public officials and contractors were 
understandably peeved at the Journal’s 
revelations, especially because Brinkley 
had assembled a series of local issues 
into a nationally televised report. Gov. 
Wesley Powell of New Hampshire sued 
NBC for libel. (The case was thrown out 
in Federal District Court May 24, 1963.)

Conversely, viewers were not 
only supportive, they also offered 
suggestions for future programs: A 
Florida resident sent Brinkley a letter 
from the Tampa Tribune suggesting the 
Howard Frankland Bridge be renamed 
“Ole Salt Water Bridge!” A Los Angeles 

man requested a program on Defense 
spending and another on the Peace 
Corps budget. A postcard from Miami 
read: “It takes courage to do this and 
it serves a great need. . . . My hope is 
that someday someone will produce a 
program showing the American people 
the true story . . . about cigarettes and 
what they do to our people.”

Others defended Brinkley for 
the wrong reasons: “Doesn’t it seem 
ridiculous that the Federal Government 
can spend Millions of dollars of OUR 
tax money on integration and will not 
bother about the miserable state of the 
road program.” 

“No one has been able to deny one 
fact. Not one.”

A few weeks after the broadcast, 
Lawrence Laurent had drinks with Yates 
and Schulberg at Trader Vic’s and talked 
about the Journal’s many controversies.

Stuart Schulberg explained, “The 
complaints, you’ll notice, always center 
on ‘why didn’t they show our Boy Scout 
troop’ or ‘why didn’t they talk about our 
fine hospital.’  They’re not griping about 
facts. They’re complaining because we 
wouldn’t go for some image they have 
tried to create.” 

In November, Brinkley wrote to 
friends: “The highway program has 
caused a lot of hell-raising and, so far, 
one lawsuit, which we are not worried 
about. We disturbed and upset a lot of 
people who for years had been doing 
a lot of cozy, quiet stealing and cried 
‘foul’ when we put it on the air. But 
no one has been able to deny one fact. 
Not one.”

And so it was for other programs—
a mix of reactions.  An interview with 
Teamster boss Jimmy Hoffa began with 
a shouting match between Brinkley 
and Hoffa before filming, then settled 
into a portrait of a complex figure 
in a complicated position. Robert 
Kennedy and Hoffa both sent notes 
of praise. Brinkley went back to the 
interview decades later to include the 
story in his memoir.

David Brinkley was proud of the 
Journal, which he described as a 
precursor to 60 Minutes—“fairly good, 
not great,” he wrote in a memoir. 
Good enough, though, to win major 
recognition, including a George Foster 
Peabody Award in 1962 for “Best 
Television News Program” of 1961; a 
1961-62 Emmy Award for “Outstanding 
Program Achievement in the Fields 
of Educational and Public Affairs 

“No one has been able to 
deny one fact. Not one.”



TELEVISION QUARTERLY

32

Programming”; a 1962-63 Emmy for 
“Outstanding Program Achievement 
in the Field of News Commentary or 
Public Affairs.”

D avid Brinkley’s Journal also 
enjoyed critical praise from 
print columnists. Laurent 
celebrated the new form of 

“personal journalism.” John Crosby 
wrote in the New York Herald Tribune, 
“Brinkley is one of the first to bring wit 
to reporting on television. Brinkley 
and Yates, who has enormous integrity, 
should make as formidable a team as 
Fred Friendly and Edward R. Murrow.”

In April 1963, though, Laurent listed 
the ten programs anchoring the bottom 
of the ratings list—mostly news, 
including David Brinkley’s Journal. 
Sponsors wanted to stick with Brinkley, 
but low ratings and controversial mail 
created disincentives. 

Looking toward increased duties in 
the upcoming political season, coupled 
with the grind of a weekly show, in 
addition to co-anchoring the nightly 
news, there were multiple reasons for 
Brinkley to reassess his tall stature as a 
TV lightning rod.

For the 1963-64 television season, 
Brinkley, Yates and Schulberg 
continued as a unit, but David 
Brinkley’s Journal slipped away quietly. 
The NBC-Washington team shifted to 
documentary productions, including 
some Our Man programs.

The penultimate original report 
of David Brinkley’s Journal presented 
an interview with outgoing FCC 
Chairman Minow. During the same 
period Minow had pushed the industry 
to raise its intelligence quotient, David 
Brinkley’s Journal did just that.  Shortly 
after Minow left office, DBJ signed off. 

Months later President Kennedy 
was killed in Texas and David Brinkley 

took his post as one face of the legions 
of television men and women holding 
a grieving country together. Historian 
Mary Ann Watson explains in The 
Expanding Vista: American Television 
in the Kennedy Years, national 
appreciation for television news in the 
aftermath of horrible crimes in Dallas 
and the tearful funeral in Washington, 
exonerated network television for many 
of its transgressions. One headline of the 
day read, “In Time of Crisis Wasteland 
Bloomed.”

	Many critics ridiculed NBC for its 
failure to field a newsmagazine that 
could compete with the juggernaut 
60 Minutes. Dateline may be a recent 
success, but ever since 60 Minutes 
clicked, NBC has tried everything in a 
losing contest. And like an old Timex 
watch, 60 Minutes just keeps on tickin’. 
In September 2008, CBS celebrates the 
40th anniversary of 60 Minutes.

For decades the term 
“newsmagazine” has been synonymous 
with 60 Minutes and competitive 
programs featuring more than one 
story per installment, an alternative 
to a documentary, which covers a single 
subject in its time slot. 60 Minutes was 
not the first eclectic program offering 
multiple segments, though. See It Now 
in 1951 started as a magazine. Person 
to Person began in 1953 as a celebrity 
newsmagazine. 

Background, produced by Ted 
Mills, Reuven Frank and John Lynch, 
premiered on NBC News in 1954 as a 
single-topic series. But it covered off-
beat stories like the arrival of television 
in Ft. Wayne, Ind., and Islam in the 
modern world. Background evolved 
into Outlook, a newsmagazine airing 
from 1956-58. 

60 Minutes remains the gold standard 
for blending serious journalism, 



TELEVISION QUARTERLY

33

investigative reporting, and foreign 
affairs, with entertainment and culture. 
Even former NBC News President 
Reuven Frank, who complained about 
the celebrity effect of 60 Minutes, praised 
his CBS competitors for upholding 
journalistic values.

60 Minutes is so entwined with 
American culture it’s easy to forget 
there was life before the clock. Even sea 
changes, though, result from the ebb 
and flow of a series of waves, and Don 
Hewitt is the first to admit their success 
was the result of accidents.

American cinéma vérité pioneer 
Robert Drew, who followed Senator 
John F. Kennedy with the first 
untethered sync-sound film camera in 
the 1960 Wisconsin Primary, wanted 
to put Life magazine on television. The 
vérité portraits and crisply edited crisis 
situations of the Drew Associates were 
well-suited to a “magazine” sensibility. 

Then there were the electrifying Great 
Debates between Senator Kennedy and 
Vice-president Richard Nixon. Just 
imagine the excitement experienced by 
television director Don Hewitt inside 
the control room transmitting the 
very moment, as Watson writes, when 
television news eclipsed print. 

Out of this froth of innovation came 

another precursor to what we think of 
as a “newsmagazine”—TV columnist 
David Brinkley.

When asked whether we could think 
of 60 Minutes as a blend of the edgy Ted 
Yates-Mike Wallace Night Beat and the 
wry commentary of David Brinkley’s 
Journal, Don Hewitt generously agreed: 
“I was a big fan of David Brinkley, 
because he was out of the mainstream of 
what TV was doing. He was a little sassy. 
He never took himself too seriously.”

In explaining the 60 Minutes “blend,” 
Hewitt recalled an observation by John 
Crosby of the New York Herald Tribune, 
referring to See It Now and Person to 
Person, respectively, as “high Murrow 
and low Murrow.” Hewitt realized, 
“That’s the answer.”

During this 40th anniversary year of 
60 Minutes, Don Hewitt will receive the 
Edward R. Murrow Award for Lifetime 
Achievement from Washington 
State University’s Murrow School 
of Communication. The repertory 
company he built is peerless—not just 
in news but in all of network television. 
It was also pollinated by accidents, 
experiments and innovative pioneers, 
including David Brinkley and his 
NBC News television “column,” David 
Brinkley’s Journal.

A frequent contributor to Television 
Quarterly, Tom Mascaro is writing  a 
book about David Brinkley’s Journal, 
Ted Yates, Stuart Schulberg, Robert 
Rogers and the history of the NBC-
Washington documentary unit. He is 
co-founder and the first Chair of the 
Documentary Division of the Broadcast 
Education Association. His chapter 
on “HBO Documentaries” appears in 
The Essential HBO Reader (University 
Press of Kentucky, 2008).

Cassius Clay with David Brinkley  
in “Boxing’s Last Round”

Ph
o

to
:  

C
o

u
rt

es
y 

o
f S

an
d

ra
 S

ch
u

lb
er

g




